Etichete
Putini pictori au dat atata atentie legumelor si fructelor, asa cum a facut-o Paul Cezanne (1839-1906)! Zeci de tablouri dedicate formelor concrete, in tot atatea capodopere care au facut scoala peste timp! Piersici, pere, prune („Masa, servet, fructe”) lafaindu-se singure pe panza tabloului sau, ici-colo fiindu-le adaugate o zaharnita sau un drapaj abundent („Natura moarta cu compotiera”); lamai si mere langa paine si o vaza de flori („Fructe, vas albastru”); cirese carnoase in vecinatatea delicata a piersicilor („Cirese si piersici”), simple mere („Mere”), borcane, oua („Borcanul verde”), cutit, pahar… Ori „Natura moarta cu fructe”, in care albastrul ceruleum face vizibil raportul ideal intre forma si culoare.
Iata un intreg instrumentar si o abundenta gastronomica de neimaginat! Tabloul la care m-am oprit in aceasta saptamana este intitulat „Natura moarta cu supiera” (Musee d’Orsay, Paris), unde cosul cu fructele inca vii sta langa vasul cu supa (cenotaf al legumelor crude). Intre ele se vad ultimele tablouri de atelier ale pictorului si sticla cu vin care mediaza, subtil, toate contrastele in aceasta compozitie.